23. november 2014 - Stevne i Sarpsborg

I dag kunne jeg ikke annet gjøre enn å le av det jeg drev med på standplass! Kroppen var der og skjøt, men oppi kontrolltårnet hadde kapteinen tydeligvis tatt seg fri for helgen. Ingen styrte skuta. Det var igrunn en fortsettelse av den følelsen jeg hadde i går. Ingen gnist og ikke noe fokus på det jeg skulle gjøre.

Det sier seg selv at noe er riv ruskende galt når jeg starter med en 7er og 46 poeng på den første kneserien. Jeg både så og kjente at jeg nappet i vei og hadde ingen "connection" med avtrekket - gefylen var fraværende. Det skuddet ble et sånt type skudd hvor jeg trodde at det kom til å smelle, men det gjorde det ikke med en gang, så da nappet jeg videre. Jeg så riktignok for meg en skikkelig dårlig nier, men den gang ei. Ikke at det brydde meg - det kunne like gjerne vært bom for min del når jeg ikke engang klarer å gjennomføre på riktig måte. Da føler jeg at jeg på en måte fortjener å få den anvisningen.

Men uansett. Jeg fortsatte på stående hvor ting også var som i går. Stillingen er ikke like god som den var for en uke siden. Bittelitt frustrerende og mest rart. Jeg er litt usikker på hvilken detalj jeg har gått glipp av. Jeg fokuserte imidlertid på å ha lave skuldre og en god balanse. Det var tricky å få hodet til å lene seg mer mot venstre (som en vektstang) for å motvirke tippingen mot høyre. Jeg skjønte at avtrekket ikke måtte bli for slapt eller ubesluttsomt. Innimellom rykket jeg til, men heldigvis trakk jeg ikke av. Anvisningen viste at tre skudd satt høyt men ganske midtstilt, mens to satt mer på høyde med tieren. Uansett ble det nok en 46-serie og det var tydeligvis ikke "min dag" i dag.

Mest av alt ønsket jeg at den "flammen" jeg trenger for å skyte godt skulle blusse opp etterhvert som jeg skjøt. I den neste kneserien skjønte jeg at jeg hadde plassert venstrebeinet for langt frem og dermed havnet for mye frempå og fikk en vinglete og litt ukjent stilling. Dette justerte jeg på
nå, samtidig som jeg var mye mer nøye på at avtrekket ikke skulle blir for "svakt" eller usikkert. Det kjentes og så mye bedre ut i siktet og heldigvis fikk jeg også anvist en fin samling på 50 poeng.

Siden jeg hadde ligget høyt en stund, valgte jeg å skru et halvt knepp ned. Gjennomføringen på stående var nå mye bedre. Jeg plasserte kolben ikke fult så langt ned i armgropen som jeg gjorde i går og på den første serien. Jeg merket at jeg fortsatt fikk tuppen av kinnstøtta inn i kjaken slik jeg ønsker det, men børsa sklei ikke like mye ut til høyre - og det var bra. Hodet tippet jeg mot venstre og avtrekkene var selvsikre. Jeg så imidlertid at skudd nummer to gikk ut til høyre, men var fornøyd med at jeg kjente igjen en del av den godfølelsen jeg hadde forrige uke. I tillegg begynte jeg å fokusere mer på gjennomføringen enn poengsummen (dog, poengsumtankene kom snikende innimellom). På kne var det også samme fokus. Riktig plassering av venstrebeinet, balanse, nullstilling og puste seg ned tre ganger i skiva. Godt avtrekk!

Anvinsingen var oppløftende. Litt kjipt at jeg var litt lav (skudde jo et halvt knepp ned før 10-skudden), men samlingen var veldig pen! Skuddet til høyre så jeg jo, mens reste hadde føltes bra og det var de definitivt :)

På tross av manglende gnist og lav poengsum denne dagen er jeg ikke deppa. Snarere tvert i mot. Jeg vet jo så inderlig godt hvorfor det ble som det ble denne helgen, og enda bedre - jeg vet det kan snus! Jeg trenger noen økter på 50-meteren med fokus på begge stillinger og gjennomføring. Stillingsoppbygging, balanse og avtrekk. Jeg skulle også absolutt hatt etpar stevner å skyte før Oslo Open-uken starter, men man kan ikke alltid få i både pose og sekk. Jeg gleder meg unasett til å trene nå og jobbe med å få tilbake gnisten og det riktige fokuset! :)

(Etter Sarpsborg-stevnet gikk turen videre til Degernes og bursdag. Derfor ble det ikke Rakkstad denne gangen desverre.)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar